Verkeerslichten op het Zuidplantsoen – niet doen


Het Poortlandplein wordt een rotonde. 

Althans, dat is het plan. Maar dat zal nog wel even duren, want de werkzaamheden starten pas als het werk aan de St. Sebastiaansbrug wordt uitgevoerd. Inmiddels weten we dat de Sebastiaansbrug niet voor 2019 gerealiseerd is, dus het zal wel even duren voordat die rotonde er komt.

Onderdeel van het verkeersplan op de route Poortlandplein-Schoemakerstraat-Kruithuisweg is een Verkeersregel Installatie (VRI of gewoon “stoplichten”) op de kruising Zuidplantsoen – Schoemakerstraat. Tot onze grote verbazing worden deze stoplichten op het Zuidplantsoen nog dit jaar geplaatst!

Wij zijn eigenlijk al helemaal tegen zo’n VRI op die plek. Wij vinden dat het doorgaand TU verkeer gewoon niet over het Zuidplantsoen moet rijden, maar via de Christiaan Huygensweg  langs de TU bieb. Maar dat laten we nu even buiten beschouwing.

 

Poortlandplein - Zuidplantsoen

Een verkeerslicht op het Zuidplantsoen, werkt volgens ons averechts. Deze stoplichten staan namelijk op iets meer dan slechts 130 meter afstand van het Poortlandplein. Het gevolg is dat straks het verkeer in zuidelijke richting het verkeer op die rotonde in alle richtingen volledig zal gaan vast zetten. Dat zal zeker het geval zijn als er op de A13 een file is. Tussen het Poortlandplein en de stoplichten aan het Zuidplantsoen kunnen straks maximaal 20 auto’s staan. Zijn het er meer, dan staat het Poortlandplein vast. En als het Poortlandplein een rotonde is, komen meestal alle richtingen ook vast te staan, dus alles staat dan vast.
Wij twijfelen zeer aan het nut van een verkeerslicht op het Zuidplantsoen, nu en straks. Daar komt nog bij dat gebleken is dat de huidige verkeerslichten op het Poortlandplein, die nog tot zeker 2019 nodig zijn, zo verouderd zijn, dat je de twee VRI installaties eigenlijk niet op elkaar afgestemd kunnen worden. En als je dat al wilt doen, er ook nog een speciale kabel getrokken moet worden tussen het Zuidplantsoen en het Poortlandplein.
Het argument dat wij vanuit de gemeente kregen om de VRI toch alvast te realiseren, is omdat er nu geld beschikbaar is. Het gaat namelijk om enkele tonnen. En het werkt in Delft blijkbaar zo dat je iets maar beter kunt uitvoeren als er geld is, ook al is het effect twijfelachtig. Er wordt kennelijk niet gekeken naar het nut nu en straks. En er wordt mogelijk ook niet gekeken naar de bijkomende kosten om de oude en nieuwe VRI installaties op elkaar af te stemmen. Dus mogelijk ook nog tekorten op het project.
En het zou ook nog eens extra jammer zijn, als er nu 4 zeer grote platanen gekapt moeten voor een paar verkeerslichten die niet eens nodig zijn.

4 reacties

  1. Ben het helemaal met jullie eens en heb dit al diverse malen aangehaald tijdens de voorlichtingsavonden van de gemeente.
    Zij zijn inderdaad doof.

  2. Penny wise, pound foolish. Is de gemeente alleen hardleers of gewoon dom? Je zou toch hebben verwacht dat er met een nieuw college ook nieuw inzicht zou optreden. Wat een (financieel)rampengemeente!

  3. Zoals de situatie beschreven is, kan iedereen met een gezond verstand zien dat het plaatsen van verkeerslichten absoluut geen zin heeft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *