Tafelbrug is afgeserveerd

Uit een brief aan de gemeenteraad van Delft blijkt dat de Tafelbrug niet meer meegenomen wordt in de mogelijkheden om de St. Sebastiaansbrug te vervangen. Uit architectonisch oogpunt had een tafelbrug voor velen de voorkeur. De huidige basculebrug met een doorvaarthoogte snijdt het centrum visueel en verkeerstechnisch af van TU Noord. De brug is breed, hoog en heeft geen architectonische kwaliteit. Het is geen representatieve entree voor TU Noord, de TU en het centrum. Een ranke tafelbrug had daaraan bijgedragen.

Sebastiaansbrug DelftWat er nu nog rest is een basculebrug van 4,5 of 5,5 meter doorvaarthoogte. Diverse belangenverenigingen, bewoners en politieke partijen pleiten al jaren voor een verlaging van de brug.

Woensdag 24 juni is er een debat over de Sebastiaansbrug, georganiseerd door Delft Design. Lees er meer over

Een reactie

  1. De financiële nood is hoog. Maak de brug dan ook zo sober en eenvoudig mogelijk. Hoogte kost geld. Breedte ook. Ontwerp dan ook een smalle brug voor 2 autostroken, 2 tram/busbanen, 2 fietsstroken en 2 trottoirs. Meer is niet nodig. De brug hoeft ook niet hoger te zijn dan 2 m boven maaiveld, zodat het fietspad langs het kanaal er nog net onderdoor kan. Of de brug kan eventueel nog lager, door het fietspad iets verdiept aan te leggen.
    Dit is goedkoop en geeft ook nog eens een fraai esthetisch beeld.
    Het enige punt is dat de provincie af moet willen van haar dogma dat de binnenvaart ongehinderd moet kunnen passeren. Die paar schepen waarvoor dit geldt maakt dit een anachronisme.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *